„Legyünk mindig hitelesek abban a feladatban, amelyre meghívásunk szól” – Ferences Pedagógiai Napokat tartottak

Ismét megrendezték a ferences köznevelési intézmények pedagógusainak konferenciáját Mátraverebély-Szentkúton. A nyár végi eseményen neves szakemberek tartottak előadásokat több fontos témát érintve: jelen volt többek között Márky Ádám orvos, mindfulness oktató, Könczey Réka és Domaniczky Orsolya fenntarthatósági nevelési szakértők, valamint Ercse Krisztina és Kaposi József oktatáskutatók.


A ferences fenntartású intézmények pedagógusai találkoztak Mátraverebély-Szentkúton, a Ferences Pedagógiai Napokon augusztus 27-28-án. Az immár ötödik alkalommal megrendezett programot – amelynek célja, hogy ápolja a különböző ferences iskolák dolgozóinak kapcsolatát, és segítse a ferences lelkiség elmélyítését – idén „Fenntarthatóság kívül-belül” címmel hirdették meg a szervezők.

 

 

A nyitó szentmise prdéikációjában Dobszay Benedek tartományfőnök a vak vezetőkről szóló evangéliumi szakaszhoz kapcsolódóan a hitelesség fontosságát emelte ki. „Feltehetjük magunknak a kérdést: mik az én vakságaim abban a szolgálati helyzetben, ahol vagyok, hol vannak az én hiteltelenségeim? Mivel tudok hiteles lenni, és miben vagyok én magam is inkább hiteltelen, vak vezető?” – elmélkedett a provinciális, majd folytatta –  
„Pedagógusként alázatra vagyunk hívva. Arra az alázatra, amely nem a kisebrendűségről, alázatoskodásról szól, hanem amelyben reálisan látom azt, aki vagyok. Minden adottságommal, képességemmel, lehetőségemmel, de ismerve gyöngeségeimet, hiányosságaimat is. Ha így látnak minket a diákjaink, a ránk bízottak, akkor hitelesek leszünk számukra.”

 

 

Az első nap fókuszában Márky Ádám előadása állt, aki orvosként azt kezdte el kutatni, hogyan lehetne egészségünk fenntartható; hogyan tudunk minél tovább egészségesek maradni, és ez hogyan függ össze a minket körülvevő valósággal. Az előadás során a pszichológiai flexibilitás modelljén keresztül mutatott rá, hogy hogyan alkalmazkodhatunk sikeresen életünk változásaihoz, és kitért arra is, hogy a kontemplációs gyakorlatok hogyan tudnak segíteni ebben. A délelőtt folyamán bemutatkozott a ferencesek mentálhigiénés központja is, a Kilátó, amely különböző kurzusokat, csoportos foglalkozásokat is ajánlott a pedagógusok számára.

 

 

A fő téma mellett a tanárok a délután folyamán tizenhat különböző műhely közül választhattak, amelyek megtartására külsős szakembereket is felkértek a szervezők. A másfélórás foglalkozások között helyet kapott a bibliodráma, a Családi Életre Nevelés (CSÉN) elméleti áttekintése, egy gyakorlat a kontemplációval kapcsolatban és az iskolai pasztoráció témája is. Volt olyan foglalkozás, ahol a tanárok az osztálykirándulások szervezéséről osztották meg egymással tapasztalataikat, egy másik helyszínen pedig szó esett a digitális pedagógiáról. „Az egyházi oktatás útjai: elitképzés, vagy integráció” címen Ercse Krisztina és Kaposi József oktatáskutatók nyílt vitájába kapcsolódhattak be a résztvevők. Az akváriumbeszélgetés keretében a szegregáció-integráció és az egyházi iskolák kérdésköréről értekeztek a szakemberek, amelyhez kapcsolódóan élénk diskurzus zajlott a tanárok körében. A jó hangulatú, de kiélezett vita fontos kérdéseket vetett fel.   

 

Könczey Réka oktatáskutató, biológus előadása

 

A külső fenntarthatóság témájában Könczey Réka oktatáskutató, biológus és fenntarthatósági tanácsadó számolt be tapasztalatairól. Az esemény második napján tartott interaktív foglalkozás keretében a pedagógusok megismerkedhettek többek között az ökopedagógia alappilléreivel, illetve az „öröm-bánat–térképezés” módszerével is. A szintén fenntarthatósági tanácsadó Domaniczky Orsolya, az Ignáci Pedagógiai Műhely képzésvezetője és a „Megújítod a Föld színét” című könyv társszerzője szentignáci gyakorlatokkal vezette be a pedagógusokat a zöld lelkiség témakörébe.

 

 

A Ferences Pedagógiai Napok egyik fontos célkitűzése, hogy a különböző iskolák pedagógusai megismerhessék egymást. Erre teremtett lehetőséget az esti Ha hoztok, esztek!-fesztivál, amely élő zenével és a Hajnali sörfőzők jóvoltából frissen csapolt sörrel segítette a pedagógusok kikapcsolódását az előttük álló tanév kezdetén. 
A ferences intézményekben – éppúgy mint mindenhol az országában – ezen a héten megkezdődik a tanítás, mintegy háromezer fiatallal. Intézményeink támogatására a Ferences Alapítvány honlapján van lehetőség. 


A ferences intézményekben – éppúgy mint mindenhol az országában – jövő héten megkezdődik a tanítás, várhatóan mintegy háromezer fiatallal. Intézményeink támogatására a Ferences Alapítvány honlapján van lehetőség. 

VM - Ferences Alapítvány, Ferences Sajtóközpont