Ismerd meg önmagad! – A ferencesek és a pszichológia tágas eszköztára – ötéves a Kilátó

Anyós-suli, pszichodráma, család- és párterápia, bibliodráma, művészetterápia, játékos önismeret-fejlesztés, konfliktuskezelés és egyéni segítő beszélgetés. Ezeket kínálja a Ferences Mentálhigiénés és Lelkigondozói Szolgálat, ismertebb nevén a Kilátó. Három helyszínen: a Margit körúton található Országúti Ferences Plébánián, a Kájoni János Közösségi Házban és a Belvárosi Ferences Templomban szeptembertől indulnak a foglalkozások. Újdonság a meseterápia és az egyéni célmeghatározást segítő, coaching eszközöket használó tréning. A mentálhigiénés szakemberek és lelkigondozók kínálta lehetőségekről kérdeztük Sólyom Bea szolgálatvezetőt, Blaskóné Vámosi Bernadett meseterápiás szakembert és Pigler Annát, a „Tervezd magad újra!” tréning vezetőjét.

Kik fordulhatnak a Ferences Mentálhigiénés és Lelkigondozói Szolgálathoz?

Sólyom Bea:
Bárki, aki úgy érzi, elakadt az útján és az értő meghallgatás továbblendítheti, akár azáltal, hogy mint egy kilátóból a tájra, egy kis távolságból rálát az életére, felfedez addig fel nem ismert összefüggéseket, meglát új lehetőségeket. 


Honnan tudhatjuk, hogy pszichiátert, pszichológust vagy mentálhigiénés szakembert érdemes-e felkeresnünk? 

S. B.: Az élet folyamatos alkalmazkodást kíván. Minél érettebb a személyiség és minél érettebb megküzdési módokat tud alkalmazni, annál könnyebben találja fel magát a nehéz helyzetekben. A pszichiátriai betegeket éppen a viselkedés rugalmatlansága jellemzi, mely olyan fokú, hogy ellehetetleníti a mindennapjaikat. Nekik akár évekig tartó pszichoterápiára is szükségük lehet, bizonyos kórképeknél gyógyszeres kezeléssel kombinálva. A pszichiáterek orvosok, ők írhatnak fel gyógyszert; terápiát pedig klinikai szakpszichológus is tarthat. Krízisbe azonban a legegészségesebb személyiségűek is kerülhetnek. Hiszen minden új életszakasz új kihívást jelent, mely felborítja az addigi egyensúlyt; de bármilyen veszteség is kiválthat krízist, akár a munkahely elvesztése, a gyerekek kirepülése vagy egy krónikus betegség. A mentálhigiénés szakemberek és lelkigondozók ezekben a kritikus helyzetekben szegődhetnek kísérőként a hozzájuk fordulók mellé, segítve azok megküzdését.


A Kilátó az ingyenes egyéni segítő beszélgetések mellett sokféle önismereti csoportot is kínál. Hogyan válasszunk?

S. B.: Az egyéni beszélgetés a kizárólagos, teljes és értő figyelem révén gyógyít. A csoport pedig éppen azáltal, hogy ahányan ott összegyűlnek, annyi- és annyiféle tükröt tartanak nekünk.  A csoporttagok sokféle életpéldájából is rengeteget tanulhatunk.


Az interneten se szeri, se száma az effajta szolgáltatásoknak. Miért feladata az egyháznak egy mentálhigiénés szolgálat működtetése?

S. B.: Ferenc pápa az Evangelii ​gaudium – Az evangélium öröme című apostoli buzdításában szépen ír a kísérés művészetéről. Azt mondja, hogy a tiszteletteljes és együttérző tekintet gyógyít, felszabadít és bátorít az érettebbé válásra.  Két évvel később a 2015-ös családszinódus kimondta, hogy az egyház egyetlen tagjáról sem feledkezhet meg, sem a válságba jutott családokról, sem a magányosokról. Hogy ez ne maradjon elvont együttérzés, sürgeti az egyházmegyékben olyan központok létrehozását, amelyek meghallgatásra specializálódtak; ahol olyan papok, szerzetesek és világiak dolgoznak, akik megtanulták a kísérés művészetét. Mondhatnánk, a Kilátó az alapító munkatársakkal és a befogadó ferencesekkel, valamint a fő anyagi bázist nyújtó Ferences Alapítvánnyal megelőzte korát, hiszen 2014 óta ebben a szellemben működik.


Önismeret mesék által

„Kinőttem a mesékből, már nem vagyok gyerek” – gondolhatja a felnőtt. Miként tekintsen a mesére, aki érdeklődik a meseterápiás foglalkozás iránt? – kérdezzük Blaskóné Vámosi Bernadett meseterápiás szakembert.

Blaskóné Vámosi Bernadett: A mese mint irodalmi műfaj jóval régebbi az írott irodalomnál. Felnőttek mesélték-mondták felnőtteknek, hogy segítsék egymást az élet dolgaiban, a lélek változásaiban. Sok évezred tapasztalata halmozódott fel a mesékben, a mesemotívumokban. A régi ember sokszor többet tudott a lélekről, az ember személyiségéről, mint a mai. A XXI. századi pszichológia tudományos eredményeit sok mese már régen tudta, tudja. S mivel a mese nyelve a szimbólum, soha nem avul el. A mese leginkább egy eszköz lehet, mely a világban gyakrabban használatos bal agyfélteke helyett a jobb agyféltekénket kapcsolja be, és így segíthet, hogy kifejezzünk általa önmagunk sokszor nem ismert részeiből valamit. Abban is segíthet, hogy más megközelítésből próbáljunk meg ránézni egy-egy problémára.





A mese miért segíthet hozzá az önismerethez?

B. V. B.: A mese szerkezetének felépítése hasonlít életünk állomásaihoz, a kettő között vannak párhuzamok. Ha ezeket a párhuzamokat megtaláljuk egy-egy mese kapcsán, akkor mindez segíthet kívülről magunkra tekinteni: miként oldunk meg egy problémát vagy épp milyen lehetőségeink vannak, amiket magunktólnem veszünk észre. Felfedezhetjük általa, hogy életünk mely szakaszában tartunk; vagy rámutathat, ki tud nekünk segíteni.


Honnan tudja a terapeuta, hogy kinek melyik mesére van szüksége ahhoz, hogy mélyebb legyen az önismerete?

B. V. B.: Legelőször talán onnan, hogy a jó meseterapeuta nagyon sokat tanul, mielőtt terapeuta lesz. Rengeteg mesét kell ismernie, tudnia kell a személyiség fejlődésének útjait –  a lélek útvesztőiben csak így tud kalauzolni másokat. Tanulmányaihoz tartozik, hogy nemcsak elméleti tudást, hanem nagy tapasztalatot is szerezzen a pszichológiai munkában. És természetesen kell adottság is ahhoz, hogy ilyenfajta segítő, kísérő munkát végezzen. Úgy vélem, egyszemélyes terápiás helyzetben van arra lehetőség, hogy leginkább felmérjük, kinek milyen segítségre vagy iránymutatásra van szüksége a mélyebb önismerethez. Ha pedig a személyes találkozások, beszélgetések alkalmával kiderülnek olyan helyzetek, problémák vagy kérdések, melyekkel tovább lehet dolgozni, akkor ehhez kapcsolódóan tudunk mesét választani. Ez elég direkt módja a meseválasztásnak. Ettől eltérő az indirektebb forma: ekkor a pszichológiában ismert és használatos személyiségfejlődés-elméleteket, valamint a különböző meseterápiás szakirodalmakat veszi figyelembe a szakember, és összeállít egy tematikát, mely alapján dolgozik. Ez közvetettebb formája a segítségnek, viszont menet közben is alakítható.


Hogyan lehet csoportban foglalkozni mesékkel, amikor adott életszakaszában mindenkit más-más mese érinthet meg?

B. V. B.: A csoportban a különböző életszakasz vagy életkor nem hátrány, sokkal inkább előny. Saját tapasztalatból tudom, hogy a csoportomban, ahol a legfiatalabb voltam, egy-egy mese mindenkihez tudott szólni. A mesék ugyanis tele vannak színnel és lehetőséggel, mindenki talál bennük magának való üzenetet, hiszen a mese kortalan. A terapeuta dolga az is, hogy terelgesse  azokat a folyamatokat, amelyeket egy-egy mese kivált az épp ott lévőkből.  


Miként juthatunk el a mese világából önmagunkhoz?

B. V. B.: Erről szól a meseterápia - de mindenekelőtt mesehallgatással és olvasással. A szimbólumok hatnak ránk még akkor is, ha nem értjük pontosan a jelentésüket. Az egyéni vagy csoportfoglalkozásokon a terapeuta beszélget velünk, kérdéseket tesz fel, amire érdemes válaszolnunk; feladatokat ad: lehet például rajzzal, festéssel is közelíteni a mesékhez. Ilyenkor épp ezekben a cselekvésekben kerülhetünk közelebb önmagunkhoz, tehetünk szert mélyebb önismeretre.    


Minek köszönhető, hogy a mese jó hatással lehet a lelkünkre?

B. V. B.: A lelkünk keresi a jót, vágyik rá, így a mesékben is keressük és észrevesszük a szép dolgokat, ami biztos, hogy jó hatással van ránk. Ezenkívül pedig megnyugtató a mesehallgatás, kikapcsol és átkapcsol, ami nagyon fontos a mai rohanó világban. A mese által sok reményt kaphatunk például az ismert történések által: „jó tett helyébe jót várj!” vagy „boldogan éltek, míg meg nem haltak”. Azt hiszem, sokszor az is hasznos, ha nem akarunk mindent itt és most megoldani, hanem van időnk kikapcsolódni a mesében. Miközben megengedjük magunknak, hogy gyermeki énünket helyezzük előre és a jelenben legyünk általa, lassan megszületik a saját válaszunk.


Tervezd magad újra!

Az ősi szimbólumok által ható mesék világával szemben a coaching kifejezetten korunk szülötte. A coach az általunk megfogalmazott célhoz segít kidolgozni az ahhoz vezető lépéseket. Van-e recept, illetve a csoportfoglalkozáson hogyan található meg az egyénre szabott saját út?

Pigler Anna: Nincs univerzális recept. A „Tervezd magad újra!” tréningünkön eszközöket adunk, amelyek segítségével a résztvevők megtalálhatják a saját útjukat. Ha mégis receptben gondolkodunk, akkor azt mondhatjuk, hogy ebben a legalapvetőbb összetevő az önismeret. Gondoljunk csak bele, sokszor milyen nehéz megtalálni, mire vágyom valójában, és mi az, amit mások elvárása szerint teszek vagy érzek. A tréningen abban támogatunk mindenkit, hogy egy-egy feladat, beszélgetés során őszintén, önmagaként legyen jelen. Ez sokszor nehezebb, mint hinnénk - de többet adhat, mint bármilyen csodaeszköz. Sok ember már nem is emlékszik, milyen érzés, amikor ítéletmentes közegben az lehet, aki valójáb


Ha megsejtem, ki is vagyok valójában, hogyan könnyíti meg a döntésemet, hogy mit is kezdjek az életemmel vagy egy adott helyzettel? 

P. A.: A tréningünk olyan folyamat, amelyben az önismereti bevezető után a vágyakra, szükségletekre fókuszálunk. Segítünk ezeket céllá vagy célokká alakítani, és végül közösen irányokat vázolunk fel a legfontosabb célkitűzések eléréséhez. Ehhez minden résztvevő kap egy általunk kidolgozott munkafüzetet, így a tréning után is bárki felelevenítheti, hogy mit tanult az önismereti feladatok, tesztek és játékok során. Célmeghatározó feladatainkat is integráltuk a munkafüzetbe. Ez a tréning után is használható, ha a résztvevő új célokat tűz ki az életében, illetve újabb döntési helyzet előtt áll. Nagyon fontos megemlítenünk a csoport adta plusz értéket, azt, hogy egymás tükrei lehetünk. Mindez – mivel titoktartást kérünk – biztonságos légkörben zajlik, kijelölt keretek között, reményeink szerint önmagunkra figyelve és őszintén.


Miért terjed ez a segítségnyújtási forma? Céltudatosabbak vagyunk, mint régen?

P. A.: Egyfelől igen. Ma már nem szégyen kimondani, hogy szeretném, ha több időm jutna magamra, vagy olyan munkát szeretnék, amely nem őröl fel testileg-lelkileg, esetleg többet szeretnék együtt lenni a családommal vagy éppen nagyobb anyagi biztonságra vágyom.  Ezeknek a céloknak a megvalósítása azért akadhat meg, mert túl általánosak, túl távoliak vagy egyszerűen a jelen körülmények között elérhetetlennek tűnnek. A tréningünkön ezért szép fokozatosan, a jelen helyzetből kiindulva, konkrét válaszokkal dolgozva haladunk a valós célok megfogalmazásáig és a célok eléréséhez szükséges lépésekig. Például ilyen kérdések mentén dolgozunk: Hol vagy most? Kik vesznek körül? Milyen a hozzájuk fűződő kapcsolatod? Hogyan és milyennek szeretnéd látni magad? Mit tudsz tenni érte? Mi akadályoz? Kitől tudsz segítséget kérni? Ezek már sokkal kézzelfoghatóbbak, és ezáltal egyre közelebb hozzák céljainkat.


Dramatikus eszközöket is használnak. Miért?

P. A.: Más valamiről beszélni, és más valamit megélni. A dramatikus módszerek egyrészt abban segítenek, hogy egy kérdést vagy helyzetet „belülről” éljünk meg, másrészt segítik a perspektívaváltást. Szembesülhetünk azzal, hogy milyennek tűnik mindez kívülről, hogyan hatnak ránk a különböző helyzetek vagy személyek, és mi magunk hogyan hatunk a másik emberre.


Ezt hogyan képzeljük el?

P. A.: Semmiképpen sem úgy, mint egy színjátszókört. Nem színészi képességekre, hanem őszinteségre van szükség a résztvevőktől. Tréningvezetőként pedig a mi felelősségünk a biztonságos légkör megteremtése. Társammal, Robogány Veronikával régóta mozgunk a  pszichodráma világában, különböző képesítésekkel -  ez a mi „minőségi garanciánk”.


Miként gazdagítható a foglalkozáson részt vevők eszköztára céljaik eléréséhez?

P. A.: Felkínálunk különböző módszereket, személyiségteszteket és feladatokat, amelyeket később is elő tudnak venni. De ennél talán fontosabb mindezek hozadéka: kitágul a perspektívájuk, vagyis máshogy néznek önmagukra és társaikra; előjön a bátorságuk és a spontaneitásuk, és az addig megszokottakkal szemben mernek majd új megoldási stratégiákhoz nyúlni. Így szélesedik a problémamegoldó repertoárjuk, ami nagyon fontos, ha nehéz helyzetbe kerülnek. A tréning befejeztével kapcsolatban maradunk, és felajánljuk az utánkövető alkalmakat.

 

Moldoványi Tibor

A KILÁTÓ támogatásához kattintson IDE.